Als we onze klimaatdoelstellingen willen halen, dan is een breed en sterk openbaar vervoer van cruciaal belang.
Het is het ochtendritueel van heel wat Belgen: wachten op de bus of op de trein die te laat is of wordt afgeschaft. Het is op vlak van investeringen in het openbaar vervoer vaak huilen met de pet op. Zeker in Vlaanderen. Daar voert men al sinds jaar en dag een anti-beleid op vlak van openbaar vervoer. Het individuele staat er centraal, het collectieve wordt er stelselmatig afgebouwd. Als je een elektrische wagen kan aanschaffen van enkele tienduizenden euro’s, dan zit je bij de gelukkige in het loterij-beleid van de Vlaamse regering. Maar zo zit de realiteit niet in elkaar.
De Lijn als voorbeeld
De manier waarop De Lijn wordt beheerd door de Vlaamse Regering spreekt boekdelen. Zo ontplooide men een nieuw systeem dat afhankelijk is van de vraag, met minder budget, waardoor heel wat ritten en haltes worden geschrapt. Je hebt nu zogenaamde flexstops. Ondertussen stapelen de klachten zich op, en lijkt het dat deze nieuwe aanpak enkel wordt toegejuicht door mensen die nooit de bus nemen.
Ondanks een roep om meer middelen, die De Lijn naar eigen zeggen nodig heeft voor kwalitatief openbaar vervoer, blijft de regering een doeltreffende openbare dienstverlener afwijzen. Ironisch genoeg lijken sommige politici open te staan voor het idee van meer financiering, maar de deur wordt snel gesloten door anderen, vooral N-VA.
Een regering die niet investeert in openbaar vervoer maakt klimaatdoelstellingen alleen maar moeilijker te bereiken. Hopelijk verbetert de situatie en zorgen volgende regeringen voor extra middelen. Zowel het personeel als de tienduizenden reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om naar hun werk te gaan, verdienen beter.
Starve the beast?
Het ‘starve the beast’-principe wordt ondertussen al jaren toegpast: laat de kassen leeglopen en de wielen, zetels, bussen zullen er vanzelf wel afdraaien of uit elkaar vallen. Ondertussen raakt het personeel op door de stijgende werkdruk. Men kijkt dan naar landen waar het openbaar vervoer geprivatiseerd is, en doet dan alsof dit het paradijs is op vlak van tijdige, propere en efficiënte bussen. Neen hoor.
Waar zijn de vooruitziende politici in ons land die dromen van een openbaar vervoer waar je op kunt rekenen? We hebben behoefte aan een systeem met bussen en trams die perfect op elkaar afgestemd zijn, met werknemers die met plezier naar hun werk gaan en met flexibele opties om auto’s en fietsen te delen. Maar in plaats daarvan hebben we vaak ministers die meer weg hebben van korte-termijn boekhouders, die niet verder kijken dan de electorale neus en zich laten leiden door tabellen, cijfers en spreadsheets.
We missen een allesomvattende visie die ons minder verkeersopstoppingen, schonere lucht en minder stress belooft, door een waardig alternatief te bieden voor de auto. Daar hebben wij als werknemers, burgers en samenleving baat bij. Na het ellenlange besparen is het nu tijd om te investeren.